Thursday 24 November 2011

MEJA BULAT ATAU KEPALA BULAT?


Pernah dengar pasal perundingan meja bulat 1Malaysia? Seriously aku sendiri pun taktahu apakah itu semua. So selepas menjalankan kajian terperinci bersama Encik Google, tahulah aku bahawa perundingan meja bulat 1Malaysia merupakan satu pentas dalam talian yang diilhamkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, yang menjemput rakyat Malaysia untuk menyuarakan pandangan dengan menyumbangkan idea dan cadangan yang konstruktif bagi menyelesaikan isu-isu yang kita hadapi dewasa kini (Sumber: MyMetro)

Persidangan yang diadakan selama tujuh hari bermula 8 sehingga 14 Ogos 2011 menyaksikan nama-nama besar seperti Chandra Muzaffar, Datuk K Rajagopal, Serbegeth Singh dan Marimuthu Nadason membuka topik-topik yang sering menjadi buah mulut masyarakat. Najib mengharapkan agar masyarakat boleh menyumbang kepada perbincangan ini sekaligus membawa kepada perubahan dasar negara hasil daripada kesepakatan yang diambil.

Tapi, yang selalu menjadi perkara berbangkit sekarang ini adalah belia Malaysia kurang atau tiada minat langsung tentang politik negara. Berapa kerat sangat peratusan belia join websites politik dan berbincang dengan baik. BERBINCANG ya, bukan BERGADUH. Ada certain manusia bila sebut politik mulalah telinga dia bernanah, mata merah keluar api. Alergik sungguh sebab kononnya benci sangat dengan pentadbiran negara. Habistu kalau dah kau taksuka/benci/menyampah dengan administration Malaysia ni, why not kau salurkan ketidakpuasan hati kau tu dengan cara yang baik? Tulis biaq terang, biaq semua umat manusia diluar sana dapat baca luahan hati kau. Lagi satu, peminat-peminat utama topik-topik begini juga bukanlah dalam kalangan kita sendiri, belia Malaysia. Pakcik-pakcik yang bersidang dikedai kopi lebih tertarik untuk menjadikan topik ini sebagai bahan bualan mereka. Mungkin belia Malaysia kurang mengambil berat soal politik negara tetapi perkara seperti inilah yang akan menentukan masa depan negara kita. Mungkin beautifulnara dan ohbulan lebih menarik jiwa dan raga untuk menatapnya sembilanbelas kali sehari walapun mata dah penat mulut asyik menguap tapi gosip tetap tak boleh missed.

 
Bukan semua belia berminat nak melibatkan diri dalam politik, apatah lagi nak menghabiskan air liur membebel pasal politik. Satu, sebab dah tahu takkan kemana apa yang kita pumpang kan tu sebab ada AUKU. Kang kena tahan tak pasal. Kedua, sebab pengaruh rakan sebaya. Ketiga, sebab memang diri sendiri tak rasa nak borak soal politik bagai. Yes, aku termasuk dalam kelompok ketiga. Jadi dah nampak disitu, bila dah diri sendiri takminat soal politik, berkawan pulak dengan orang-orang yang seangkatan dengan kita, maka memang tak berkembanglah pengetahuan am para belia berkenaan isu politik. Hello, korang ni dah generasi X, maklumat sentiasa dihujung jari. Kehulu kehilir usung iPhone, Blackberry, iPad, Galaxy dan apakah lagi produk duniawi itu semua tapi tetap tidak menggunakan dengan sebaiknya fungsi teknologi-teknologi dihujung jari korang itu. Janganlah menjadi seorang yang sungguh noob please.


Jadi, melalui perundingan blog 1Malaysia ini, kita, para belia negara tercinta ini bolehlah menyalurkan, menyuarakan atau berkongsi sebarang idea atau permasalahan yang sememangnya telah lama berbekam dihati. Tidak usahlah kalian menyatakan kebencian kalian kepada politik kerana mungkin pemimpin negara kita pada 2067 adalah anda. Jangan nak kutuk belakang je lebih pasal cara pemerintahan sesiapa tapi bila berdepan mulalah tersengih sengih macam kerang busuk habis hilang segala idea bernas kau tadi. Mungkin juga kau ada ideologi baru yang kau nak tunjukkan kepada rakyat Malaysia tapi takut kena kutuk, kena kecam atau mungkin kena bunuh. But chill lah bro, kalau kau berani kerana benar takperlu takut kan.

Atau kau perlukan inisiatif yang lebih kreatif untuk menyampaikan corak-corak pemikiran kau memandangkan web rundingan meja bulat itu sendiri telah di-removed atas sebab apa pun entahlah, kau boleh cuba cara ini;


Walaupun video dan storyline aku ni macam takberkaitan, tapi apa yang baik kita ambillah. Bak kata pepatah, buang yang keruh, ambil yang jernih. *Okay tak ada kaitan.

*Menghiburkan orang itu kan lebih baik dan secara halusnya kau menyampaikan sesuatu yang perlu difikirkan dengan mendalam.

No comments: